Když se z výfuku automobilu valí šedý kouř, řidič může pociťovat úzkost. Je to předzvěst problémů a nákladných poruch? Pojďme to zjistit.
Obsah:
- Je šedý kouř z výfuku vždy známkou poruchy?
- Kouř a spalování chladicí kapaliny
- Šedý kouř a příliš bohatá směs
- Závěrem – šedý kouř není vždy důvodem k obavám
Kouř vycházející z výfukového potrubí vašeho vozidla by měl být za normálních okolností bezbarvý. Pokud má kouř určitou barvu, může to být známkou problémů. Jejich závažnost závisí na barvě výfuku. Pokud je kouř šedý nebo modrý, nemusíme mít důvod k obavám. Nejprve však zkontrolujme, odkud kouř z výfuku vychází. Když je vůz v pohybu, tedy když motor běží, spaluje směs paliva a vzduchu. U automobilů se zážehovým motorem je tato směs zapálena jiskrou ze zapalovací svíčky.
V automobilech se vznětovým motorem – tedy v motorech se vznětovým motorem – je stlačené palivo vstřikováno do stlačeného vzduchu a dochází k zapálení. Vedlejším produktem vznícení jsou výfukové plyny – to je to, co vychází z výfukového systému automobilu. Díky systémům úpravy výfukových plynů, které se používají již desítky let, jako je katalyzátor a EGR ventil, by měly být výfukové plyny bezbarvé. Někdy tomu tak však není.
Šedý kouř z výfuku – je to vždy známka poruchy?
Naštěstí ne. Pokud hovoříme o studeném startu, může se šedý nebo spíše bílý kouř objevit v důsledku kondenzace. Takový „oblak“ lze pozorovat například u vozu, který byl v chladné noci zaparkován venku. Vyskytuje se také, když je venku vlhko. Kromě toho se bílý nebo šedý kouř může objevit také za vozem poháněným LPG, protože produktem spalování tohoto paliva je voda – stále však hovoříme o situaci, kdy je motor studený. Pokud tedy vůz kouří několik minut na studený motor, nemáme důvod k obavám. Horší je, pokud je kouř patrný za vozem a později při jízdě se zahřátým agregátem.
Kouř a spalování chladicí kapaliny
Kouř s bělavým nebo lehce našedlým nádechem může být důsledkem úniku chladicí kapaliny do motorového oleje našeho vozu. Tato diagnóza je pro peněženku řidiče poměrně bolestivá, protože je spojena s poruchou těsnění hlavy válců. Pokud kapalina uniká z nádrže, pak s největší pravděpodobností budete muset zaplatit spoustu peněz autoservisu. Návštěvu automechanika byste neměli odkládat.
To může vést k zadření motoru a ještě větším výdajům (nebo nerentabilní opravě), protože chladicí kapalina ředí motorový olej, což zhoršuje mazání a snižuje ochranné vlastnosti oleje. Jak zjistím, že je poškozené těsnění hlavy? Speciální test lze provést pomocí jednoduchých přístrojů dostupných například na internetu. Důležitým příznakem je také nepříjemný zápach z výfuku. Chladicí kapalina se může do oleje dostat také přes vadný (obvykle zkorodovaný) chladič ventilu EGR, tj. recirkulace výfukových plynů, nebo přes vadný chladič kapalinou chlazeného oleje.
Šedý kouř a příliš bohatá směs
Šedý nebo modrý kouř z výfuku může být také způsoben provozem motoru s příliš bohatou palivovou směsí (u benzinových motorů). To je obvykle způsobeno poruchou vstřikovačů přímého vstřikování, lambda sond nebo snímačů, jejichž úkolem je regulovat poměr směsi. Příkladem je průtokoměr, snímač teploty chladicí kapaliny nebo snímač teploty nasávaného vzduchu.
Upozornění – pokud je směs příliš bohatá, zejména pokud je příčinou vadný snímač lambda sondy, může mít závada za následek i výrazně zvýšenou spotřebu paliva. Rozdíl může činit až 50 %. To znamená, že odkládání oprav nejenže poškozuje motor, ale vede také ke značným finančním ztrátám. Je lepší obrátit se na servis. Kromě toho kouř obsahuje škodlivé látky, a proto škodí životnímu prostředí.
Problémy se vstřikovacím systémem se často týkají vozů se vznětovými motory, tedy dieselů. V takovém případě může být příznakem šedý kouř vycházející z výfukového potrubí. Opotřebované, poškozené vstřikovače nebo vstřikovací čerpadlo (podle toho, jaké řešení je v daném vozidle použito) znamenají, že nafta není zcela spalována. Právě alarmující kouř je toho příznakem.
Šedý kouř by neměl být vždy důvodem k obavám.
Pokud je viditelný ve zpětném zrcátku krátce po nastartování vozidla při jízdě na studený motor, pravděpodobně není důvod k obavám. Pokud vás však provází v jiných situacích, měli byste co nejdříve navštívit spolehlivý servis. Opravy mohou být bohužel nákladné, zejména pokud jde o poruchu těsnění hlavy válců. Náklady na zanedbání tohoto problému však budou téměř jistě mnohem horší.