Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Automatická nebo manuální převodovka – je jeden typ převodovky lepší než druhý?

Sedmistupňová řadicí páka Porsche. Někteří lidé o ní sní. Jiní budou mít z takové páky noční můry.

Dny manuální převodovky v Evropě jsou možná sečteny. Na starém kontinentu se odjakživa používají auta s řadicí pákou. Trend snižování emisí oxidu uhličitého nás však v posledních letech přiblížil USA, kde se tradičně prodávají vozy s automatickou převodovkou.

Debata mezi manuální a automatickou převodovkou probíhá již desítky let. Ve skutečnosti jsou postoje k této otázce často dosti radikální. Člověku, kterého baví řídit, nejenže nevadí manipulovat se spojkou a pákou, ale také ho to baví. Na druhé straně stojí řidič, který je zvyklý na automatickou převodovku. Takového řidiče zpravidla nikdy nenapadne vrátit se ke spojce.

Co je však lepší a co spolehlivější? Vše záleží na typu řidiče, jeho stylu jízdy, způsobu používání vozu a především na typu dané automatické převodovky. Může se to zdát hloupé, ale existuje několik typů a ne všechny jsou stejně dobré a spolehlivé.

Jaké typy převodovek se používají v moderních automobilech?

Jak jsme již zmínili, než začneme porovnávat, musíme pochopit rozdíl mezi manuální převodovkou a různými typy automatických převodovek na trhu. V tomto případě jsme se zaměřili na tři nejběžnější dnes používané automatické technologie, protože existuje mnoho dalších, které jsou zastaralé a v moderních automobilech se používají jen zřídka.

Manuální převodovka

Dalo by se říci, že se jedná o nejjednodušší systém z mechanického hlediska. Umožňuje nám řidičům sešlápnutím spojky odpojit převodovku od motoru a řadit převodové stupně pomocí volicí páky.

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Většina manuálních převodovek má obvykle 5 nebo 6 rychlostních stupňů, plus zpátečku. Relativně moderní převodovky jsou obvykle synchronizované, se systémem, který umožňuje řadit z jednoho rychlostního stupně na druhý plynule a bez použití jiné techniky.

Pro zkušeného řidiče není řízení vozu tohoto typu žádnou záhadou. S manuální převodovkou můžete řadit nahoru nebo dolů podle libosti. To se nedá říci o voze s automatickou převodovkou, kde řadíte nahoru nebo dolů z velké části podle algoritmu. To je však silná i slabá stránka této převodovky. Pokud se nenaučíme správně řadit, nedosáhneme v daném okamžiku požadovaného výkonu.

  • Pokud budeme řadit příliš dlouho, budeme plýtvat velkým množstvím paliva, což způsobí, že jízda bude neefektivní, hlučná a povede ke zvýšenému opotřebení motoru.
  • Optimální není ani opačný postup. Příliš krátké a příliš dlouhé řazení může vést k vibracím a špatné odezvě na plyn.
  • Nejhorší věcí při manuální jízdě je však prokluzování. Přestože občasné zaseknutí není žádné drama, existují řidiči, kteří dávají přednost automatickému vozu jen proto, že se bojí zaseknutí. A jak říkáme, s praxí se to dá překonat svalovou pamětí.

Automat je měnič točivého momentu

Mnoho sedanů používá měnič točivého momentu, který zajišťuje progresivní a efektivní jízdu.

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Převodovka s měničem točivého momentu je obecně velmi spolehlivá. Místo spojky využívá k přenosu výkonu z motoru na převodovku řadu hydraulických komponentů.

Tento systém se vyznačuje především plynulým a progresivním řazením. Řidič nemusí vynakládat žádné úsilí a samotný systém je mnohem méně náchylný k opotřebení než manuální převodovka. Nicméně samotná převodovka podléhá řadě údržbových úkonů .

Systém však není dokonalý. Pokud chceme rychle řadit, není měnič točivého momentu to, co hledáme. Jde o zajímavou převodovku, která však v případě sportovnější jízdy bude chtít u vozů se silnými motory více.

Automatická převodovka s dvojitou spojkou (DCT)

Převodovky DCT se nejprve objevily ve špičkových vozech, jako je Porsche, ale nyní je lze namontovat i do Volkswagenu Polo.

Myslíte si, že auto s automatickou převodovkou je dobré, dokud nevyzkoušíte auto s kvalitní dvouspojkovou převodovkou. Tento systém představuje to nejlepší z obou světů. Je účinný a funguje mnohem lépe než skříň s měničem točivého momentu. Zároveň však jde ještě o krok dál. Dokáže řadit rychleji a přesněji než člověk ručně.

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Převodovky DCT mají poměrně důmyslný mechanismus. Jejich konstrukce je založena na dvou paralelních hnacích hřídelích, z nichž každý má vlastní spojku. Jedna je určena pro sudé převodové stupně, druhá pro liché převodové stupně. Při řazení převodových stupňů se jedna spojka rozepne a druhá spojka současně sepne, což umožňuje velmi rychlé řazení mezi převodovými stupni.

A to není všechno. Pokud například přepnete vůz do manuálního režimu, abyste přeřadili pomocí pádlového řazení, je řazení také mnohem rychlejší než u tradiční manuální převodovky.

Když už jsme si řekli všechny dobré věci o této převodovce, je zřejmé, že s ní musí být něco v nepořádku. A skutečně je. Tyto převodovky jsou poměrně drahé. Samozřejmě nejsou všechny stejné. Každý výrobce má své vlastní patenty a některé výrobky jsou lepší než jiné. Mají také požadavky na údržbu, jejichž ignorování může vést k poruchám, které poškodí vaši peněženku.

Automatická převodovka s proměnným časováním ventilů (CVT)

Převodovky CVT nejsou rychlé, ale minimalizují spotřebu paliva a emise.

A konečně je tu typ převodovky, který se v posledních letech stal velmi módním. Převodovka s plynule měnitelným rozvodem se používá hlavně v hybridních automobilech, protože se jedná o mimořádně úsporný systém.

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Na rozdíl od tradičních převodovek nepoužívá systém CVG pevné převody. Místo toho pracuje se systémem řemenic spojených kovovým řemenem. Tyto řemenice neustále mění svůj průměr a upravují převodový poměr v závislosti na rychlosti vozidla a zatížení motoru.

Výhodou tohoto systému je, že vozidlo jede téměř vždy v optimálním rozsahu otáček. Kromě toho je ze všech systémů nejvhodnější pro jízdu ve městě.

Tento systém má však i své nevýhody. Jízda bez řazení někdy působí nepřirozeně. Také se občas stává, že převodový poměr je pomalý nebo neohrabaný.

Manuální a automatické převodovky. Spolehlivost

Nyní, když jsme pojmenovali hlavní systémy, můžeme je porovnat a hovořit o spolehlivosti.

Spolehlivost manuální převodovky

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč
Here you can see the three basic elements that make up the clutch, which is the connection between the engine and the gearbox

Pokud budete s vozem s manuální převodovkou jezdit špatně, poškodíte spojku a bude nutné ji vyměnit. To nebude levné

Jak jsme zmínili o několik řádků výše, manuální převodovka je ze všech nejjednodušší. Z mechanického hlediska je nejméně vědecká. A ve strojírenství méně dílů obvykle znamená větší jednoduchost, tedy spolehlivost a hospodárnost.

Tím chceme říci, že pokud budete s vozem s manuální převodovkou jezdit správně , bude údržba převodovky minimální. Spojka každých 150 000 km kvůli opotřebení, čerpadlo, které nakonec selže kvůli opotřebení….. Jednoduché a zcela předvídatelné poruchy.

Manuální převodovka se však také může stát nejdražší, pokud ji nebudeme správně používat. Hrubá jízda, zneužívání spojky a další návyky, které získáme v průběhu času, opotřebovávají systém v rekordním čase.

V každém případě, pokud budeme dobře řadit, spojkový pedál používat pouze pro řazení a provádět základní údržbu, bude se nám skříň porouchávat jen těžko. Každých několik kilometrů budeme muset spojkovou sadu vyměnit, ale nebude to z důvodu poruchy, ale prostě opotřebení.

Spolehlivost automatů s měničem točivého momentu

Audi prodává své automaty s měničem momentu pod názvem „Tiptronic“.

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Obecně jsou převodovky s hydrodynamickým měničem poměrně spolehlivé. Existují modely, které selhávají, ale v průběhu let se tento systém osvědčil velmi dobře.

Jelikož je měnič točivého momentu založen na hydraulickém systému, podléhá opotřebení méně než jiné alternativy.

Není však všechno zlato, co se třpytí. Pokud máte vůz s touto převodovkou, je velmi důležitá údržba. A nejen to. Jsou složitější než manuální převodovky a nejsou imunní vůči problémům. Pokud údržbu ignorujete, mohou vzniknout problémy s teplotou hydraulické kapaliny, a tam začínají naše noční můry. Mluvíme o převodovkách, jejichž oprava je kvůli jejich složitosti drahá a v případě nutnosti kompletní výměny velmi nákladná.

Spolehlivost dvouspojkových automatických převodovek

Převodovky DSG se staly poznávacím znamením značky Volkswagen.

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Historicky byly převodovky typu DCT k dispozici pouze v prémiových vozech. Dnes se situace výrazně změnila. Na tuto technologii již přešlo mnoho populárních značek. Koneckonců jsou úspornější a poskytují také sportovnější výkon.

Pojďme si říci něco o nevýhodách. Systémy s dvojitou spojkou jsou nejsložitější a jsou také poměrně citlivé. Taková převodovka trpí zejména v městském provozu, kde neustálé řazení mezi rychlostními stupni vede k intenzivnímu opotřebení.

U levnějších převodovek DCT jsou poruchy spojky běžné. Na druhou stranu vozy s pokročilejšími převodovkami s olejovými spojkami jsou náchylné k poruchám způsobeným mechatronikou. Pro maximalizaci životnosti těchto převodovek je důležité přesně dodržovat doporučení výrobce a nikdy nevynechávat údržbu převodovky . Opravy jsou velmi nákladné a někdy může výměna převodovky stát více než zůstatková hodnota samotného vozu.

Spolehlivost automatické převodovky CVT

Část úspěchu hybridizace Toyoty spočívá v použití převodovky CVT.

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Bezstupňová převodovka se používá ve vozech Toyota, Lexus, Honda, Subaru a mnoha dalších. Tyto značky se často vyznačují vysokou spolehlivostí, což naznačuje, že převodovka CVT je poměrně spolehlivá.

Vzhledem k tomu, že v převodovce CVT je méně pohyblivých částí, dochází k menšímu opotřebení. V situacích, kdy dvouspojkové převodovky selhávají, například v hustém provozu, fungují převodovky CVT velmi dobře.

Ani ony však nejsou dokonalé. Při velmi intenzivní jízdě, neopatrném používání nebo přílišném zatěžování se kovový řemen a řemenice silně poškodí. Silné motory a sportovní jízda nemají na tento systém nejlepší vliv, protože vytvářejí teplotní výkyvy v kapalině, které mohou zkrátit životnost celé sestavy.

Pokud je nutná oprava převodovky CVT, účet také nebude levný. V každém případě, pokud je tento systém integrován do malého vozu a používán v souladu se svým určením, málokdy dojde k jeho selhání, pokud je udržován v dobrém stavu a podle pokynů výrobce.

Závěry

Držte se systému, se kterým se vám dobře jezdí

Co vydrží déle: automat nebo manuální převodovka? Co je spolehlivější a proč

Při koupi vozu je třeba zvážit všechny součásti, které tvoří vůz . Převodovka je jednou z položek, kterou mnoho řidičů při porovnávání vůbec nebere v úvahu. A to je chyba. Trh je plný vozů se špatnou převodovkou. Buď proto, že výrobce neodvedl svou práci správně, nebo proto, že kupující při kompletaci vozu zvolil špatnou odpověď.

Je manuální převodovka nejspolehlivějším systémem? Ano, ale protože je také nejjednodušší. Poruchy těchto systémů jsou také jack, horse a king. Je tedy manuální převodovka nejlepší? Ne, to vůbec ne. Protože je zde třeba zvážit více faktorů.

Pokud máte rádi plnou kontrolu nad vozem, pak byste si ideálně měli koupit vůz s manuální převodovkou nebo dvouspojkovou převodovkou. Výběr jedné nebo druhé převodovky závisí na vašem vkusu a také na vaší peněžence. Jedna je velmi úsporná, druhá naopak.

Dáváte přednost jednoduchosti? Chcete používat pouze dva pedály? To je v pořádku. Nikdo by vás za to neměl odsuzovat. Je to vaše auto a vaše peníze. Jen se snažte v rámci možností koupit vůz s automatickou převodovkou, který vyhovuje vašemu životnímu stylu.

Pokud například hodně jezdíte po městě, je ideální zvolit vůz s převodovkou CVT. Naopak pokud často jezdíte po dálnici, budou pro vás vhodné dvouspojkové převodovky a převodovky s měničem momentu.

A konečně, pokud chcete vůz s dobrými jízdními vlastnostmi a příjemným pocitem z jízdy, zapomeňte na CVT i na převodovku s měničem momentu. V takovém případě je nejlepší koupit vůz s převodovkou DCT, například DSG koncernu Volkswagen.

Přejít nahoru