V takové situaci se může ocitnout každý z nás. Samozřejmě pokud používáte bankomaty. Mluvíme o tom, že vaše karta do bankomatu neprojde. Závada, chyba systému nebo snad trestný čin? Podívali jsme se, co to může způsobovat a co v takové situaci dělat.
Proč mi bankomat sežral kartu?
Jedním z důvodů může být porucha samotného bankomatu. Příčinou může být technická závada, nedostatek elektřiny nebo porucha komunikace – v takovém případě je nejlepší obrátit se na svou banku nebo společnost, která je za daný bankomat zodpovědná.
Kartu lze také vrátit do bankomatu, pokud si ji klient nevyzvedl včas. Jedná se o stejný případ jako při předčasném výběru hotovosti. Obvykle je vrácena zpět do bankomatu přibližně do 30 sekund.
Je něco v nepořádku se samotnou kartou?
Zastavení platební karty může být způsobeno tím, že je omezena nebo vypršela doba její platnosti. Pak bankomat rozpozná neplatnou kartu a zastaví ji. Je také možné, že karta je poškozená, má nějaké fyzické poškození, takže bankomat má problémy s jejím čtením. Další situací je, když byla karta nahlášena bance jako ztracená nebo odcizená nebo když byla zjištěna neshoda údajů.
Banka tvrdí, že při trojím zadání chybného PIN kódu karta v bankomatu nezůstane. Skutečnost je taková, že může být zablokována, ale bankomat by ji neměl zastavit.
Varování bankomatu může vyvolat také podezřelá aktivita na účtu, například opakované pokusy o výběr peněz i přes překročení limitu výběru z bankomatu nebo jednorázový výběr z vybraného bankomatu.
Jak získám svou kartu zpět?![Co dělat, když bankomat nepřijme vaši kartu? Důvodem nemusí být vždy chyba nebo porucha](https://amritam.cz/wp-content/uploads/2025/02/Shimmer.jpg)
S kartou, která byla vcucnuta do bankomatu, se bohužel budete muset rozloučit. Bankomaty jsou konstruovány tak, aby do nich nebylo možné vstoupit zvenčí. I když se vaše karta vsákla do bankomatu umístěného v pobočce banky, neznamená to, že k němu bude moci přijít zaměstnanec, otevřít zařízení a vrátit vám ji. Ne, takhle to nefunguje.
Nejčastěji je karta po zastavení z bezpečnostních důvodů trvale zablokována, a většina bank a provozovatelů má zásadu zničit karty, které byly zastaveny v bankomatu. Pravděpodobně ji už nikdy neuvidíte. Banka by vám měla do několika dnů zaslat poštou novou kartu. Každopádně se postup v jednotlivých bankách liší.
Co ale dělat, když vám bankomat nechce kartu vrátit?
Co byste měli udělat? Především buďte trpěliví. Pokud problém souvisí s poruchou bankomatu a vyžaduje například jeho reset, může bankomat kartu vrátit během několika minut. Pokud tedy bankomat přestal kartu vydávat, vyčkejte asi 5 minut, abyste se ujistili, že stroj kartu nevydává. Pokud však nevydá, měli byste jednat. V první řadě se co nejdříve obraťte na svou banku. Můžete zajít osobně na pobočku, pokud je v blízkosti, nebo můžete zavolat. Měli byste také sdělit přesnou polohu bankomatu.
Je důležité, aby vaši kartu nemohl použít nikdo jiný, proto by měl být přístup k ní chráněn. Toto řešení doporučují všechny banky bez ohledu na to, zda bankomat patří do jejich sítě, nebo k externímu provozovateli. Zahrnuje zejména zablokování (dočasné) nebo uzamčení (nevratné) karty, aby ji nemohly používat třetí osoby. Můžete zavolat na infolinku nebo použít mobilní aplikaci – to je obvykle nejrychlejší způsob.
Nebo se jedná o jednání zlomyslných lidí?
Může se ukázat, že karta přestala fungovat nikoliv kvůli poruše stroje nebo chybám v samotné kartě, ale kvůli zásahu třetí strany, tedy dodatečným mechanismům, které nainstalovali zloději. Chtějí uživatele přesvědčit, že kartu zastavil bankomat, a jakmile se oběť vzdálí od stroje, mohou se jí zmocnit a použít ji pro své účely.
Podvod může být sofistikovanější, když podvodník na bankomat dodatečně umístí samolepky s číslem, na které je třeba volat v případě nouze. Když nevědomá oběť zavolá obsluze bankomatu, hovoří v podstatě s podvodníkem, který ji přesvědčí, že bankomat je nefunkční a ona musí poskytnout své osobní údaje a PIN kód karty, který je údajně potřebný k odeslání zablokované karty zpět majiteli. Je proto důležité kartu okamžitě zablokovat nebo zablokovat a kontaktovat banku přímo prostřednictvím infolinky.
Co dělat, když jsme v zahraničí?
Nejhorší je, když se tato situace stane v zahraničí, kde jste na dovolené a jste odříznuti od jiných zdrojů hotovosti. Proto pro všechny případy doporučujeme vzít si s sebou několik platebních karet. Může se jednat buď o fyzickou, plastovou kartu, nebo o virtuální kartu v telefonu.
Postup v České republice je stejný jako v případě karet spolknutých bankomatem. Pokud kartu spolkneme v jiné zemi, zahraniční pobočka, které problém nahlásíme, určitě předá informaci polské bance, ale někdy tento proces může trvat i několik týdnů.
Základem je zastavení karty v bance, proto je nejlepší co nejdříve zavolat do Systému pro zrušení karty, který zpracovává požadavky z více než desítky bank a je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Tímto způsobem můžete kartu zablokovat, ať už byla zastavena, odcizena nebo ztracena, zavoláním odkudkoli na světě, a to buď z pevné linky, nebo z mobilního telefonu.