Při koupi nového televizoru asi málokoho zajímá, jak dlouho vydrží , jaké jsou doby jejich podpory a co dělat, když skončí. Stále častější používání systémů Smart TV však nutí přemýšlet nejen o životnosti matrice nebo komponent, ale také o samotném systému. Systém totiž nebude aktualizován věčně.
Tabulka obsahu
- Jak dlouho vydrží Smart TV?
- Televizory Samsung
- Televizory TCL
- Televizory Sony
- Televizory Xiaomi
- Televizory Sharp
- Televizory LG
- Přehled
Jak dlouho vydrží Smart TV?
Technologický pokrok vyžaduje oběti. Zvykli jsme si, že zařízení se již nekupují na desítky let, ale na roky. Dříve nám televizor sloužil 10 let nebo i déle, ale nyní je průměrná životnost takového zařízení již sedm let.
A tato lhůta se může stále zkracovat. Život si můžete usnadnit vymazáním mezipaměti televizoru, ale tím jeho životnost neprodloužíte. Navíc Smart TV velmi rychle zlevňují a je tu také otázka kompatibility aplikací. Již známe případy, kdy hlavní streamovací platformy, jako je HBO Go, přestaly po aktualizaci na některých zařízeních fungovat.
Řešením problému by mohl být set-top box, ale ani ten nebude fungovat věčně. Proto se vyplatí vědět, jak dlouho nám Smart TV, kterou jsme si koupili do obývacího pokoje, vydrží.
Při nákupu málokdo věnuje pozornost podmínkám podpory a aktualizací, ale spíše velikosti matice, rozlišení nebo právě ceně. Software může ustoupit do pozadí a navzdory zdání by měl být jednou z prvních věcí, kterým věnujeme pozornost.
Vždy je tu však otázka reklamací a záruk, které alespoň na dva roky, poskytují kupujícím určitý klid.
Jak je u Smart TV ošetřena otázka softwaru.
Software, protože je nedílnou součástí zařízení, podléhá stejným pravidlům jako hardware, na kterém je nainstalován. Pokud nekompatibilita softwaru znemožňuje používání zařízení v souladu s jeho popisem a účelem, jedná se o nesoulad zboží se smlouvou. V takové situaci může spotřebitel uplatnit reklamaci; za to je odpovědný prodávající a reklamační dopis musí být adresován jemu. Údaje prodávajícího lze nalézt zejména na daňovém dokladu, který musí kupující obdržet spolu se zbožím.
Nesoulad zboží s podmínkami smlouvy je zákonem upravený způsob uplatnění reklamace. Prodávající nemá právo odmítnout přijetí reklamace, pokud tak výslovně nestanoví zákon. Pokud jde o záruku, její podmínky určuje výrobce.
Pokud tedy v našem novém Smart TV software nefunguje tak, jak má, máme možnost výrobek reklamovat. To znamená, že nejen rozbitá obrazovka nebo dálkové ovládání je jediná věc, která může selhat, a teprve pak máme důvod k reklamaci. Je však třeba poznamenat, že záruka a reklamace nejsou stejný pojem.
Záruka je nepovinná a obvykle ji poskytuje sám výrobce. Reklamace se podává na základě nesouladu výrobku s podmínkami smlouvy, která zahrnuje i operační systém zařízení.
Spotřebitel může uplatnit reklamaci na základě nesouladu zboží s digitálními prvky, a to i v případě, že se nesoulad týká pouze prvku digitálního obsahu nebo digitální služby poskytované trvale (např. software v televizoru Smart TV). Prodávající za tento prvek odpovídá po dobu nejméně 2 let od data dodání zboží s digitálními prvky, stejně jako za „fyzické“ prvky Smart TV, např. obrazovku.
Televizory Samsung
Nelze popřít, že televizory Samsung jsou v českých domácnostech mimořádně rozšířené. Nejen 55 palcové, ale i 65 palcové a větší modely jsou stále oblíbenější volbou. Zeptali jsme se proto, jaká je doba podpory takových zařízení a zda se záruka vztahuje i na software.
Záruka se vztahuje na hardware televizorů, soundbarů a projektorů Samsung a na systémový software po dobu 24 měsíců. Podpora se vztahuje také na systém Tizen po dobu 3 let od data vydání konkrétního modelu zařízení, nicméně v případě potřeby bezpečnostních aktualizací systému KNOX budou tyto aktualizace prováděny podle potřeby.
Aktualizace systému jsou poskytovány po dobu 3 let od data vydání konkrétního modelu televizoru. Pokud jde o aktualizace systému KNOX, po uplynutí tříletého období se nadále provádějí podle potřeby.
3 roky (od data vydání hardwaru) je poměrně dlouhá doba podpory, i když ne tak dlouhá jako u chytrých telefonů výrobce, které nabízejí až 7 let. Nicméně lze očekávat, že doba podpory televizorů bude v budoucnu prodloužena. Ptali jsme se také, co má uživatel dělat po skončení doby podpory a zda může televizory Smart TV používat i nadále?
Smart TV je televizor, který je připojen k internetu a běží na operačním systému Tizen, což je platforma umožňující instalaci aplikací a další. Společnost Samsung je zodpovědná za platformu, zabezpečení a certifikaci aplikací, ale není vlastníkem aplikací.
Je to vlastník aplikací, který rozhoduje o tom, jak dlouho je bude aktualizovat a podporovat. Co se týče platformy a systému Smart TV, po uplynutí doby podpory můžete televizor bez problémů používat i nadále. Pokud bude v případě potřeby připojen k internetu, bude dostávat aktualizace pro vylepšení bezpečnostního systému KNOX.
Televizory TCL
TCL je také jednou z nejoblíbenějších značek v České republice, proto jsme se na zástupce společnosti obrátili se stejnou sadou otázek. Co se týče záruční doby, zde máme 2 roky.
Standardní záruční doba pro naše Smart TV je 24 měsíců od data nákupu. Záruka se vztahuje na hardware i software zařízení. Pokud mají naši zákazníci jakékoli dotazy nebo potřebují technickou podporu, mohou se obrátit na centrum podpory společnosti TCL.
Stejně jako někteří další výrobci používá společnost TCL ve svých televizorech software od společnosti Google. Zeptali jsme se proto na podporu a bezpečnostní záplaty.
Společnost TCL pravidelně vydává aktualizace softwaru pro své televizory Smart TV. V České republice se prodávají televizory se systémem Android 11 s vlastní obrazovkou ATV a Android 12 s vlastní obrazovkou GTV.
Četnost a doba vydávání aktualizací se může lišit v závislosti na modelu a regionu a době uvedení modelu na trh, aktualizace zabezpečení a stability vydáváme až 4 krát ročně.
O aktualizacích systému rozhoduje jeho výrobce Google s ohledem na možnosti čipové sady a skutečná vylepšení pro uživatele. Všechny aplikace jsou pravidelně aktualizovány prostřednictvím služby Google Play Store i po vypršení softwarové podpory. Uživatelům doporučujeme pravidelně kontrolovat aktualizace prostřednictvím nabídky nastavení televizoru nebo na oficiální stránce podpory.
Vyvstala také otázka, jaký postup se doporučuje uživatelům televizorů TCL, kterým již skončila doba softwarové podpory? Budou moci systém Smart TV nadále používat?
Po skončení období softwarové podpory budou televizory TCL Smart TV nadále fungovat a umožní vám používat dostupné funkce a aplikace. To se týká jak produktů bez systému Android, které jsme prodávali před rokem 2020, tak produktů se systémem Android TV / Google TV.
Aplikace jsou poskytovány jejich vývojáři, a pokud není k dispozici podpora pro bezpečné poskytování obsahu (DRM), mohou být aplikace uzamčeny jejich vývojáři 8-10 let po vydání.
Televizory Sony
Otázky týkající se podpory a záručních podmínek jsme zaslali také zástupcům značky Sony. Asi nás nepřekvapí, že platí 2 roky. Vyplatí se však přečíst si informace na webu výrobce, kde je uvedeno, že záruka se vztahuje pouze na hardwarové komponenty.
Záruční doba na televizory je přesně 2 roky a případné upgrady hardwaru jsou k dispozici jak během záruční doby, tak po jejím uplynutí.
V podmínkách evropské záruky jsou jasně uvedeny důvody a výjimky pro reklamace s tím, že záruka se vztahuje pouze na hardwarové součásti výrobku, nikoliv na software (Sony nebo jiný), na který se vztahuje zákaznická smlouva nebo samostatná záruční smlouva.
Co se týče dostupnosti aktualizací a doby podpory pro konkrétní televizory, byli jsme odkázáni na stránku podpory. Tam se mimo jiné uvádí, že televizory z modelového roku 2021 budou podporovány do 31. března 2025. Co má tedy uživatel dělat, pokud jeho televizor Sony Smart TV již není podporován? Bude moci zařízení nadále používat?
Samozřejmě, že po ukončení softwarové podpory bude spotřebitel moci systém Smart TV / Android TV / Google TV nadále používat. Podrobnosti o konkrétním modelu naleznete v podmínkách služby, které jsou k dispozici v nabídce televizoru.
Televizory Xiaomi
Televizory od společnosti Xiaomi, které jsou dostupné na českém trhu, běží na softwaru od společnosti Google. Stejně jako například v případě TCL je doba podpory aktualizací poměrně dlouhá.
Záruka na Smart TV zařízení od Xiaomi se vztahuje jak na výrobek, tak na software. V případě televizorů je záruka 2 roky. Záruka na software je podle dohody se společností Google 3 roky od data vydání softwaru pro výrobek. Systémové a bezpečnostní aktualizace pro software Smart TV jsou poskytovány po dobu 3 let od data vydání softwaru produktu.
Stejně jako u ostatních výrobců, i zde jsme obdrželi potvrzení, že s používáním televizorů Xiaomi by neměl být po skončení doby podpory problém.
Ano, uživatelé, kterým skončilo období softwarové podpory, mohou i nadále používat systém Smart TV na produktech Xiaomi.
Televizory Sharp
Záruka na jejich televizory je 2 roky a vztahuje se i na software. A jak je to s dobou aktualizace?
3 roky, včetně minimálně jedné aktualizace systému na novější verzi. Pro první z nich, naši verzi systému Android, která se začala prodávat v roce 2019, dokonce provádíme kritické aktualizace.“
Samozřejmě jsme si také položili otázku, co když takové období podpory již skončilo a uživatelé mohou televizory Sharp bez obav používat dál?
Samozřejmě mohou, zejména proto, že, jak jsem psal výše, kritické aktualizace vycházejí i po 6 letech. Jedinou změnou, kterou nemůžeme přeskočit, je změna požadavků vlastníka na podporu aplikací zabudovaných do hardwaru (např. nové kodeky nebo DRM), v takovém případě softwarová podpora nepomůže…..
Televizory LG
Na námi položené otázky odpověděl i výrobce LG, který je známý i svými OLED obrazovkami. Začali jsme tedy tím, jaká je očekávaná doba podpory produktů této značky?
Doba aktualizace softwaru není vázána na záruku výrobce. Funkce webOS Re:New společnosti LG umožňuje aktualizovat platformu webOS smart TV na nejnovější verzi.
Majitelé starších modelů chytrých televizorů – modely: LG OLED 2022, LG OLED Flex, LG OLED Objet Collection Posé a LG 2022 QNED Mini LED 8K (QNED99/95) a mladší – tak mohou využívat nejnovější verzi softwaru po dobu pěti let. Aktualizace softwaru Smart TV zahrnují systémové i bezpečnostní aktualizace.
Otázkou tedy zůstává, co s uživateli, kterým skončila podpora Smart TV LG?
Uživatelé budou moci systém Smart TV používat i nadále. Nebudou však dostávat aktualizace na nejnovější verzi softwaru.
Shrnutí
Z odpovědí je zcela zřejmé, že minimálně po dobu 2 let se majitelé Smart TV, bez ohledu na výrobce, nemají čeho obávat. Je však třeba poznamenat, že se bavíme o době vydání televizoru.
Proto je třeba počítat s tím, že pokud si koupíte starší model, který jsme našli například v akci, bude doba podpory kratší. To by však nemělo způsobit problémy s provozem samotného zařízení. Problémy mohou nastat u některých aplikací, které již nebudou v televizorech podporovány, ale to nezávisí na samotných výrobcích.
V tomto směru je situace podobná tomu, co známe z trhu se smartphony. Rozdíl je však v tom, že telefony se vyměňují mnohem častěji než televizory.